Przejdź do głównej treści
Dysleksja Tomatis

Dysleksja

Dysleksja charakteryzuje się problemami w obszarze mowy przy normalnym poziomie rozwoju inteligencji.
Trudności mogą obejmować:
  • wymawianiu słów,
  • czytanie,
  • pisanie,
  • rozumieniu wypowiedzi i czytanego tekstu.

Może dotyczyć języka pisanego (dysortografia), jak również umiejętności matematycznych (dyskalkulia).
Dziecko z tymi "dys-" musi kompensować swoje braki poprzez świadomy wysiłek, skoncetrowany na rozumieniu i budowaniu wypowiedzi słownych. Prowadzi do zwiększonego większej męczliwości, trudności w koncetracji uwagi, osłabia zapamiętywanie i zdolność uczenia się.
Jeżeli dziecko/dorosły z problemamy dyslektycznymi miało opóźniony rozwój mowy, przechodziło często infekcje ucha, ma/miało problemy z artykulacją głosek, wskazuje to na zaburzenia przetwarzania słuchowego jako podłoże trudności a terapię słuchową jako jedyną metodę, która jest w stanie poprawić funkcje poznawcze odpowiedzialne za przetwarzania słuchowego.
Zespół Aspergera, Asperger, Tomatis

Zespół Aspergera

Jest to zaburzenie, które obejmuje trudności w funkcjonowaniu społecznym, tendencją do stereotypowego, sztywnego repertuaru zachowań.
. Od autyzmu różni się ono brakiem opóźnienia rozwoju mowy i funkcji poznawczych.
Z tych powodów jest określany jako wysokofunkcjonalny autyzm.
Często towarzyszą mu zachowania wskazujące na nadwrażliwość na dźwięki, dotyk, pewne smaki lub zapachy.
Nadwrażliwość jest związana z przetwarzaniem słuchowym i można ją zmniejszyć poprzez trening Tomatisa, wzmacniając osłabioną funkcję ochrony przed głośnymi i intensywnymi bodźcami dźwiękowymi.
Ta zmiana prowadzi poprawy napięcia mięśniowego, równowangi i zwiększenia poczucia bezpieczeństwa dziecka (tzw. "ugruntowania") i większej otwartości na świat zewnętrzny.
Autyzm Tomatis

Autyzm

Autyzm dziecięcy to całościowe zaburzenie rozwoju. Cechuje się charakterystycznym sposobem wadliwego funkcjonowania w trzech obszarach:
  • interakcji społecznych,
  • komunikacji
  • zachowania, które są sztywne, estereotypowe i powtarzające się.
Nieprawidłowśoci w rozwoju pojawiają się przed ukończeniem trzeciego roku życia. Często poziom komunikacji z otoczeniem i rozwoju mowy jest bardzo ograniczony. Osoby z autzymem cehuje nadwrażliwość nie tylko słuchowa, ale na wszelkie bodźce - płynące z zewnątrz, jak również z własnego ciała. Jest ona podłożem gwałtownych nieprzyjemnych uczuć i reakcji.
Trening Tomatisa jest stosowany u dzieci z autyzmem właśnie po to, aby zmniejszyć poziom nadwrażliwości na bodźce.
ADHD, Tomatis

AD(H)D

Zaburzenia uwagi mogą być połączone z nadaktywnością dziecka. Na pierwszy rzut oka trudno jest połączyć je z trudnościami w przetwarzaniu słuchowym. Wiemy jednak, że często są one związane z nadwrażliwością dziecka na niskie częstotliwości. Metoda Tomatisa pozwala na ocenę, na ile trudnościom związanym z uwagą, czy nadruchliwością towarzyszy właśnie ten problem z przetwarzaniem dźwięków.
Zaburzenie, które sprzyja deficytom uwagi to zbyt duża wrażliwość na dźwięki niskich częstotliwości w tzw. obszarze ciała (do 1000 Hz.).
Diagnoza uwagi słuchowej pomaga rozstrzygnąć, czy, w przypadku konkretnego dziecka jego trudności są związane z uwagą słuchową, ponieważ może być również tak, że trudności dziecka są lepiej skorelowane z falami mózgowymi i wówczas lepiej jest skorzystać z EEG lub HEG biofeedbacku (wujek Google na pewno wskaże Państwu odpowiednie miejsce w Państwa okolicy).
Prowadzi do:
  • trudności w utrzymaniu uwagi i nadaktywności,
  • tendencji do poznawania świata głównie poprzez zmysły, a nie słowa, pojęcia, intepretowanie, klasyfikację.

Terapia Tomatisa:
  • Prowadzi również do wyciszenia i lepszej koncentracji uwagi na nauczanych w szkole treściach.
  • pomaga przenieść poziom wrażliwości i zakres świadomej uwagi do obszaru mowy (1000-30000 Hz), charakterystycznego dla komunikacji słownej i logiki.