
Dysleksja
Dysleksja charakteryzuje się problemami w obszarze mowy przy normalnym poziomie rozwoju inteligencji.
Trudności mogą obejmować:
Może dotyczyć języka pisanego (dysortografia), jak również umiejętności matematycznych (dyskalkulia).
Dziecko z tymi "dys-" musi kompensować swoje braki poprzez świadomy wysiłek, skoncetrowany na rozumieniu i budowaniu wypowiedzi słownych. Prowadzi do zwiększonego większej męczliwości, trudności w koncetracji uwagi, osłabia zapamiętywanie i zdolność uczenia się.
Jeżeli dziecko/dorosły z problemamy dyslektycznymi miało opóźniony rozwój mowy, przechodziło często infekcje ucha, ma/miało problemy z artykulacją głosek, wskazuje to na zaburzenia przetwarzania słuchowego jako podłoże trudności a terapię słuchową jako jedyną metodę, która jest w stanie poprawić funkcje poznawcze odpowiedzialne za przetwarzania słuchowego.
Trudności mogą obejmować:
- wymawianiu słów,
- czytanie,
- pisanie,
- rozumieniu wypowiedzi i czytanego tekstu.
Może dotyczyć języka pisanego (dysortografia), jak również umiejętności matematycznych (dyskalkulia).
Dziecko z tymi "dys-" musi kompensować swoje braki poprzez świadomy wysiłek, skoncetrowany na rozumieniu i budowaniu wypowiedzi słownych. Prowadzi do zwiększonego większej męczliwości, trudności w koncetracji uwagi, osłabia zapamiętywanie i zdolność uczenia się.
Jeżeli dziecko/dorosły z problemamy dyslektycznymi miało opóźniony rozwój mowy, przechodziło często infekcje ucha, ma/miało problemy z artykulacją głosek, wskazuje to na zaburzenia przetwarzania słuchowego jako podłoże trudności a terapię słuchową jako jedyną metodę, która jest w stanie poprawić funkcje poznawcze odpowiedzialne za przetwarzania słuchowego.

Zespół Aspergera
Jest to zaburzenie, które obejmuje trudności w funkcjonowaniu społecznym, tendencją do stereotypowego, sztywnego repertuaru zachowań.
. Od autyzmu różni się ono brakiem opóźnienia rozwoju mowy i funkcji poznawczych.
Z tych powodów jest określany jako wysokofunkcjonalny autyzm.
Często towarzyszą mu zachowania wskazujące na nadwrażliwość na dźwięki, dotyk, pewne smaki lub zapachy.
Nadwrażliwość jest związana z przetwarzaniem słuchowym i można ją zmniejszyć poprzez trening Tomatisa, wzmacniając osłabioną funkcję ochrony przed głośnymi i intensywnymi bodźcami dźwiękowymi.
Ta zmiana prowadzi poprawy napięcia mięśniowego, równowangi i zwiększenia poczucia bezpieczeństwa dziecka (tzw. "ugruntowania") i większej otwartości na świat zewnętrzny.
. Od autyzmu różni się ono brakiem opóźnienia rozwoju mowy i funkcji poznawczych.
Z tych powodów jest określany jako wysokofunkcjonalny autyzm.
Często towarzyszą mu zachowania wskazujące na nadwrażliwość na dźwięki, dotyk, pewne smaki lub zapachy.
Nadwrażliwość jest związana z przetwarzaniem słuchowym i można ją zmniejszyć poprzez trening Tomatisa, wzmacniając osłabioną funkcję ochrony przed głośnymi i intensywnymi bodźcami dźwiękowymi.
Ta zmiana prowadzi poprawy napięcia mięśniowego, równowangi i zwiększenia poczucia bezpieczeństwa dziecka (tzw. "ugruntowania") i większej otwartości na świat zewnętrzny.

Autyzm
Autyzm dziecięcy to całościowe zaburzenie rozwoju. Cechuje się charakterystycznym sposobem wadliwego funkcjonowania w trzech obszarach:
Trening Tomatisa jest stosowany u dzieci z autyzmem właśnie po to, aby zmniejszyć poziom nadwrażliwości na bodźce.
- interakcji społecznych,
- komunikacji
- zachowania, które są sztywne, estereotypowe i powtarzające się.
Trening Tomatisa jest stosowany u dzieci z autyzmem właśnie po to, aby zmniejszyć poziom nadwrażliwości na bodźce.

AD(H)D
Zaburzenia uwagi mogą być połączone z nadaktywnością dziecka. Na pierwszy rzut oka trudno jest połączyć je z trudnościami w przetwarzaniu słuchowym. Wiemy jednak, że często są one związane z nadwrażliwością dziecka na niskie częstotliwości. Metoda Tomatisa pozwala na ocenę, na ile trudnościom związanym z uwagą, czy nadruchliwością towarzyszy właśnie ten problem z przetwarzaniem dźwięków.
Zaburzenie, które sprzyja deficytom uwagi to zbyt duża wrażliwość na dźwięki niskich częstotliwości w tzw. obszarze ciała (do 1000 Hz.).
Diagnoza uwagi słuchowej pomaga rozstrzygnąć, czy, w przypadku konkretnego dziecka jego trudności są związane z uwagą słuchową, ponieważ może być również tak, że trudności dziecka są lepiej skorelowane z falami mózgowymi i wówczas lepiej jest skorzystać z EEG lub HEG biofeedbacku (wujek Google na pewno wskaże Państwu odpowiednie miejsce w Państwa okolicy).
Prowadzi do:
Terapia Tomatisa:
Zaburzenie, które sprzyja deficytom uwagi to zbyt duża wrażliwość na dźwięki niskich częstotliwości w tzw. obszarze ciała (do 1000 Hz.).
Diagnoza uwagi słuchowej pomaga rozstrzygnąć, czy, w przypadku konkretnego dziecka jego trudności są związane z uwagą słuchową, ponieważ może być również tak, że trudności dziecka są lepiej skorelowane z falami mózgowymi i wówczas lepiej jest skorzystać z EEG lub HEG biofeedbacku (wujek Google na pewno wskaże Państwu odpowiednie miejsce w Państwa okolicy).
Prowadzi do:
- trudności w utrzymaniu uwagi i nadaktywności,
- tendencji do poznawania świata głównie poprzez zmysły, a nie słowa, pojęcia, intepretowanie, klasyfikację.
Terapia Tomatisa:
- Prowadzi również do wyciszenia i lepszej koncentracji uwagi na nauczanych w szkole treściach.
- pomaga przenieść poziom wrażliwości i zakres świadomej uwagi do obszaru mowy (1000-30000 Hz), charakterystycznego dla komunikacji słownej i logiki.