fbpx
Słuch muzyczny, muzykalność, Tomatis

Zamiast wstępu

Daniel Shigo, który sam jest śpiewakiem operowym i musicalowym prowadzi w Nowym Jorku znane studio wokalne. Łączy przygotowanie słuchu poprzez trening Tomatisa z treningiem wokalnym. Nazywa Tomatisa Einsteinem Ucha, który odkrył relację między uchem, ciałem, umysłem i głosem.
Pisze, że odbył swój trening słuchowy w Kanadzie w 1999 r., u Paul'a Madaule'a, ucznia Tomatisa. Wtedy jego głos zmienił się diametralnie, a on sam zdobył świadomość, że instrumentem jest całe ciało.
Daniel uczy śpiewu klasycznego i musicalowego. Należy do National Association of Teachers of Singing oraz the American Guild of Musical Artists.
Śpiewacy i muzycy stosują metodę Tomatisa z dwu powodów. Pierwszym są problemy, drugim - chęć osiągnięcia jeszcze większej doskonałości.
Dr Alfred Tomatis (1920-2001) był synem słynnego powojennego śpiewaka operowego. Sam kochał śpiew i miał naprawdę piękny głos. Prowadził warszaty z emisji głosu dla śpiewaków.
Wybór specjalizacji laryngologicznej był spowodowany tym, że chciał, aby jego pacjentami byli właśnie śpiewacy.
Początek jego praktyki lekarskiej był okresem, gdy na problemy z głosem stosowano ...zasypki ze strychniny!
Doktor Tomatis miał jednak otwarty umysł. Na podstawie swoich badań stwierdził, że struny głosowe osób, które zaczynały mieć problemy z uzyskaniem pięknej barwy, były zupełnie zdrowe i to ich słuch wykazywał deficyty spowodowane hałasem. Ogłuszył ich własny, potężny głos!

Tomatis sformułował swoje prawa:

Głos jest pod kontrolą słuchu.
Artykułujemy tylko te częstotliwości, które słyszymy.
Jeżeli przywrócimy zdolność do słuchania tych utraconych alikwotów, automatycznie powrócą one w głosie.

W kolejnym kroku Tomatis stworzył urządzenie - Ucho Eletroniczne i metodę, która pozwala na ćwiczenie mięśni ucha środkowego i ponowne wytrenowanie ich dawnej sprawności.
Jego pierwszym pacjentem zresztą był jego ojciec, Umberto Tomatis. Później pojawili się inni wielcy śpiewacy. Niektórzy z nich stosowali treningi słuchowe codziennie po to, żeby dbać o swój głos.
Model idealnego funkcjonowania słuchu Tomatis stworzył na podstawie nagrań nieżyjącego już wówczas Caruso.
Używamy go jako wzorca również w przypadku terapii dzieci.

Jeżeli chcesz zadbać o brzmienie swojego głosu lub jesteś muzykiem i chcesz rozwijać swoją muzykalność- zapraszam do skorzystania z Metody Tomatisa. Polega ona na słuchaniu muzyki Mozarta i chorałów gregoriańskich modulowanych w specjalny, dobrany induwidualnie sposóp poprzez Ucho Elektroniczne, a w dalszym etapie również na emisji głosu i słuchaniu go poprzez Ucho Elektroniczne.

© 2019 Mariusz Krzaczek, Wszelkie prawa zastrzeżone