fbpx
  • Dysleksja Tomatis

    Dysleksja

    Dysleksja charakteryzuje się problemami z czytaniem pomimo normalnej inteligencji.
    Problemy mogą obejmować trudności w:
    • pisowni słów,
    • czytaniu,
    • pisaniu,
    • wymawianiu słów,
    • rozumieniu tekstu i wypowiedzi.

    Może dotyczyć języka pisanego (dysortografia), jak również umiejętności matematycznych (dyskalkulia).
    Dziecko z tymi "dys-" musi kompensować swoje braki poprzez świadomy wysiłek. Prowadzi to do zwiększonego większej męczliwości, trudności w koncetracji uwagi, osłabia zapamiętywanie i zdolność uczenia się.
    Jeżeli dziecko miało opóźniony rozwój mowy, przechodziło często infekcje ucha, ma/miało problemy z artykulacją głosek - wskazuje to na zaburzenia przetwarzania słuchowego jako podłoże trudności a terapię słuchową jako jedyną metodę, która jest w stanie poprawić poziom przetwarzania słuchowego.
  • Zespół Aspergera, Asperger

    Zespół Aspergera

    Jest to zaburzenie, które cechuje się trudnościami w funkcjonowaniu społecznym i tendencją stereotypowego, sztywnego repertuaru zachowań.
    . Od autyzmu różni się ono brakiem opóźnienia rozwoju mowy i funkcji poznawczych.
    Często towarzyszą mu zachowania wskazujące na nadwrażliwość na dźwięki, dotyk, pewne smaki lub zapachy.
    Nadwrażliwość jest zaburzeniem przetwarzania słuchowego i można ją zmniejszyć poprzez trening Tomatisa.
    Pracujemy wówczas nad wzmocnieniem tzw. odruchu strzemiączkowego. Prowadzi do zwiększenia poczucia bezpieczeństwa, równowagi i większej otwartości na świat zewnętrzny.
  • Autyzm Tomatis

    Autyzm

    Autyzm dziecięcy całościowe zaburzenie rozwoju. Cechuje się:
    • nieprawidłowym rozwojem przed trzecim rokiem życia
    • charakterystycznym sposobem wadliwego funkcjonowania w trzech obszarach:
      • interakcji społecznych,
      • komunikacji
      • zachowania, które są sztywne, estereotypowe i powtarzające się.
    Często poziom komunikacji z otoczeniem i rozwoju mowy jest bardzo ograniczony. Nadwrażliwość, nie tylko słuchowa u dziecka z autyzmem jest bardzo wysoka i trening Tomatisa często przynosi tutaj znaczące postępy.
  • ADHD Tomatis

    AD(H)D

    Zaburzenia uwagi mogą być połączone z nadaktywnością dziecka. Często trudno jest połączyć je z zaburzeniami w przetwarzaniu słuchowym.
    Zaburzenie, które sprzyja deficytom uwagi to zbyt duża wrażliwość na dźwięki niskich częstotliwości w tzw. obszarze ciała (do 1000 Hz.).
    Diagnoza uwagi słuchowej pomaga rozstrzygnąć, czy, w przypadku konkretnego dziecka jego trudności są związane z uwagą słuchową, ponieważ może być również tak, że trudności dziecka są lepiej skorelowane z falami mózgowymi i wówczas lepiej jest skorzystać z EEG lub HEG biofeedbacku (wujek Google na pewno wskaże Państwu odpowiednie miejsce w Państwa okolicy).
    Prowadzi do:
    • trudności w utrzymaniu uwagi i nadaktywności,
    • tendencji do poznawania świata głównie poprzez zmysły, a nie słowa, pojęcia, intepretowanie, klasyfikację.

    Terapia Tomatisa:
    • Prowadzi również do wyciszenia i lepszej koncentracji uwagi na nauczanych w szkole treściach.
    • pomaga przenieść poziom wrażliwości z tego obszaru do obszaru mowy (1000-2000 Hz), charakterystycznego dla komunikacji słownej i logiki.

© 2019 Mariusz Krzaczek, Wszelkie prawa zastrzeżone