Dr Tomatis w latach 40-tych ubiegłego wieku podjął pracę w przedsiębiorstwie lotniczym. Zajmował się tam, m.in. badaniami nad utratą słuchu robotników. Prowadził również swoją praktykę, gdzie zajmował się śpiewakami operowymi.
Ich przypadłością była utrata brzmienia i siły głosu po wielu latach pracy na scenie. W owym czasie lekarze byli przekonani, że wynika to z „przepracowania” strun głosowych i ich zwiotczenia. Stosowano różne, bardzo doraźne i magiczne środki, które miały poprawić ich napięcie… Wśród nich królowały zasypki ze …strychniny. Cóż, ogromne poświęcenie, żeby tylko móc nadal uprawiać swój zawód.
Dr Tomatis posiadający doświadczenie w badaniach słuchu robotników zaczął badać również śpiewaków operowych i stwierdził, że ich kształcony wiele lat słuch funkcjonuje na podobnym poziomie, jak słuch robotników w fabryce. Był uszkodzony.
Zaczął zastanawiać się nad mechanizmem utraty oraz przywrócenia słuchu śpiewakom.
Sformułował wówczas zasadę, którą formułował w skrócie: „Śpiewamy za pomocą uszu”, którą później zdefiniował w sposób bardziej naukowy.
I prawo Tomatisa („Efekt Tomatisa”)
„Głos zawiera tyko te częstotliwości harmoniczne, które jesteśmy w stanie usłyszeć – głos jest pod kontrolą słuchu”.
Zjawisko to, odkryte przez Tomatisa już na początku lat 50-tych zostało potwierdzone przez badania psychofizjologa, Raula Hussona. Polegały one na badaniu częstotliwości głosu osób, które mówiły do mikrofonu i słyszały swoje głosy przefiltrowane tak, że nie słyszały wszystkich częstotliwości. Wyniki badań przedstawił francuskiej Akademii Nauk w marcu 1957 i nazwał tę regułę „Efektem Tomatisa”.
II Prawo Tomatisa
„Jeśli uszkodzony słuch ma możliwość usłyszeć utracone częstotliwości są one natychmiast i nieświadomie przywracane w emisji głosu.”
To prawo zostało przedstawione również przez Hussona w czerwcu 1957 roku na podstawie badania głosu osób przed i po wykorzystaniu Elektronicznego Ucha, które praktycznie wykorzystuje „efekt Tomatisa”.
III Prawo Tomatisa
Stymulacja słuchowa prowadzona przez dłuższy czas powoduje trwałą poprawę zdolności słuchania i, w konsekwencji polepszenie jakości własnego głosu.
W 1958 r. Alfred Tomatis zaprezentował pierwsze Ucho Elektroniczne podczas Wystawy Światowej w Brukseli. Otrzymał wtedy za ten wynalazek złoty medal w dziedzinie badań naukowych.